23948sdkhjf

Detailhandlens positive forventninger skal realiseres

Stemningen er fortsat positiv i detailhandlen, men den faktiske fremgang lader vente på sig.
Den sammensatte konjunkturindikator, som Danmarks Statistik udarbejder, viser, at detailhandlens forventninger er uændrede fra marts til april, hvor indikatoren lander på tallet 3. Det er mindre end april sidste år, hvor indikatoren var på 7.

Hos Dansk Erhverv peger man på, at de positive forventninger stadig mangler at blive fulgt op af realiseret fremgang.

- Servicesektoren udgør mere end halvdelen af den danske økonomi, og 70 procent af alle privatansatte er ansat i en servicevirksomhed. Derfor er udviklingen i netop denne sektor afgørende for den generelle samfundsøkonomiske udvikling, og faldet i sektorens forventninger i april er et bump på vejen ud af krisen. Én ting er dog forventninger, en anden er den faktiske udvikling, og selvom eksempelvis detailvirksomhederne fortsat har positive forventninger, så vi mangler desværre endnu at se virksomhedernes tro på fremgang blive omsat til en real og solid stigning i omsætningen, siger Mira Lie Nielsen, der er økonom i Dansk Erhverv, og tilføjer:

- Der er dog mange faktorer, der peger i retning af fremgang for dansk økonomi i 2014, selvom konjunkturbarometrene giver et noget broget billede af erhvervslivets tilstand. Inflationen er lav, reallønnen stiger, renterne lave, aktiekurserne høje, boligmarkedet er i bedring og forbrugerforventningerne er på det højeste i hen ved 6 år. Vi mangler dog til stadighed at se de afgørende nøgletal for økonomisk vækst og beskæftigelse bevæge sig mærkbart.

Detailhandlens konjunkturindikator består af tre elementer: forventninger til omsætning, vurdering af faktisk omsætning og lagerbeholdning. I april er det positive forventninger til omsætningen, der holder indikatoren oppe, hvorimod vurdering af den faktiske omsætning trækker ned.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125